Thursday, December 4, 2008

AKUKAH YANG JUMUD??

Penulis terbaca satu buletin yang dikirimkan oleh seorang siswi yang merupakan sebuah lawak yang berunsur lucah dalam ruangan buletin friendster, yg memalukan yg mengirimkan post tersebut adalah siswi, yang membacanya seantero dunia..bertudung kelihatan ok je(rupa-rupanya siswi ni MPP Aspirasi sebuah universiti tempatan).tergerak dihati penulis untuk memberi komen pada post tersebut, tetapi apabila ditegur, penulis pulak di tuduh berfikiran sempit,Jumud, lurus bendul..aduh..terlintas diruangan pemikiran minda kurniaan Ilahi ini..akukah yang jumud????? nampaknya agenda yahudi dan musuh islam berjaya mengotorkan minda umat islam,dan sasaran utama ialah golongan cerdik pandai ataupun mereka yang bergelar mahasiswa. daripada sekecil-kecil perkara sehinggakan kepada sebesar perkara, sehinggakan mahasiswa khususnya tidak dapat membezakan yang haq dan batil. sebagai contoh soal kapel, isu besar yg dianggap biasa, impaknya dapat dilihat hari ni, berapa ramai anak luar nikah yang dilahirkan??semuanya berpunca daripada kapel. pernah satu ketika penulis menegur seorang kawan yang dah lama kenal, seorang yg baik akhlaknya atau bahasa klate "bejuruh", seorang pelajar cemerlang. apabila masuk je universiti terus cari pasangan. tapi apabila ditegur, melenting terus putus kawan..menyedihkan..tu belum isu besar yang melibatkan isu negara, ideologi Sekularisme yang melanda politik negara , islam dipinggirkan oleh umat islam sendiri..rakyat rosak teruk..pemimpin korupsi diagung-agungkan..ulama' dicaci dihina..hiburan melampau...kalau nak tulis semua memang banyak sangat..tetapi hakikatnya agenda musuh islam semakin berjaya dilaksanakan di Malaysia..siapakah yang jumud sebenarnya????..perkataan yang masih terngiang-ngiang di fikiran penulis...

Saturday, November 29, 2008

MENYELUSURI JALAN TARBIYYAH...

"Kasim cepat bangun dah azan subuh ni". bentak Ramli kepada sahabat baiknya. "nta pergi dulu nanti ana follow" balas kasim, dalam keadaan mata terpejam.
"Ok,tapi jangan tak pi plak lepas solat ada kuliah subuh kat masjid.hari ni Ustaz shaharul bagi kuliah", balas Ramli dengan nada kecewa.dia tahu benar perangai sahabatnya yang sorang ni. memang liat untuk solat subuh.
walaupun mereka sudah lama berada dalam persatuan islam, sama-sama menjalankan program-pogram berbentuk dakwah ammah yakni dakwah umum kepada masyarakat kampus. namun perangai kasim taidak pernah berubah. sememangnya tidak dapat dinafikan Kasim seorang yang sangat aktif dalam menjalankan kerja-kerja dakwah, begitu bersemangat,tapi dia lupa akan hubungannya dengan Allah swt.
"aloh la toksoh dok koya nok wat kijo islam la kalu smaye subuh telajok sokmo, tarbiyyah gapo lagu tuh, lagumano gak islam nak mene lagunih" keluh Ziam (bukan nama sebenar), seorang sahabat yang sama-sama berjuang menegakkan agama Allah di kampus.
sememangnya tidak dapat dinafikan kadang-kadang mereka-mereka yang memperjuangkan agama Allah swt lupa akan tanggungjawab kepada Allah swt. Bukan sahaja melibatkan solat subuh sahaja akan tetapi merangkumi semua aspek ibadah sama ada ibadah yang wajib mahupun ibadat sunat. penulis teringat akan kata-kata yang ternukil didalam buku "Bidayatul Hidayah" tulisan Al Iman Hujjatul Islam Al Ghazali r.a. yang berbunyi "Ketahuilah olehmu bahawa perintah Allah itu ada yang fardu (wajib) dan ada yang sunat. yang fardhu itu adalah modal iaitu asas perniagaan. dan dengan yang modal ini kita akan selamat, sedangkan yang sunat itu adalah keuntungan dan dengan keuntungan itu kita akan mendapat beberapa darjat kelebihan".
sebagai seorang pendokong islam, mereka seharusnya faham hanya mereka yang betul betul beriman dan beramal soleh, dan dalam konteks ini mereka yang rapat dengan yang Maha Pencipta sahaja yang akan berjaya menegakkanagama Allah.
sepertimana Firman Allah SWT di dalam surah an-Nur ayat 55:

“Allah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari kalangan kamu (wahai umat Muhammad) bahawa Dia akan menjadikan mereka khalifah-khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka: Khalifah-khalifah yang berkuasa dan Dia akan menguatkan dan mengembangkan agama mereka (agama Islam) yang telah diredhaiNya untuk mereka; dan Dia juga akan menggantikan bagi mereka keamanan setelah mereka mengalami ketakutan (dari ancaman musuh)".

oleh itu kepada pendokong-pendokong islam, bersama-sama lah kita muhasabah diri, setakat mana hubungan kita dengan Allah swt..sama-samalah kita MENYELUSURI JALAN TARBIYYAH demi kemenangan Islam...

Friday, November 21, 2008

Projek Sarjana Muda-suatu kebebasan

Alhamdulillah... itulah ungkapan yang penuh hikmah yang keluar dari mulut penulis setelah selesai sesi soal jawab atau 'presentation' projek akhir sarjana muda 18 november lepas. setelah berperang sepanjang satu semester menyiapkan projek ini, akhirnya penulis dapat menarik nafas lega kerana projek boleh dikatakan dapat disiapkan dengan jayanya. terima kasih diucapkan kepada rakan-rakan yang banyak membantu menyiapkan projek ini. tidak lupa jugaa kepada penyelia yang banyak memberi tunjuk ajar. cuma tinggal satu benda lagi yang belum selesai, kerja-kerja menulis tesis belumpun mencapai 80 %. nampaknya cita-cita penulis untuk balik awal ke kampung terpaksa dilupakan. masih belum ada tanda-tanda tesis sapat disiapkan dalam masa terdekat kerana sibuk dengan program-program sempena cuti semester. terima kasih sekali lagi kepada sahabat-sahabat seperjuangan kerana membantu dalam menyiapkan projek "Malaysia Improvise Rapid All-weather Shelter"(MIRAS III)..wassalam..

Saturday, November 1, 2008

TOKOH PEJUANG ISLAM

Ulama Dan Tokoh Politik Tanahair Yang Komited

Nama : Nik Abdul Aziz bin Nik Mat

Tarikh Lahir: 1931

Tempat lahir : Kampung Pulau Melaka,Kelantan.

Pengajian :

  • Pondok Tuanguru Hj Abbas, BesuT
  • Universiti Deoband India
  • Universiti Lahore Pakistan
  • Universiti Al Azhar
  • Sarjana Muda bahasa Arab
  • Sarjana Perundangan Islam

Tenang, warak, penyabar dan pemurah adalah merupakan ciri-ciri utama yang terkandung di dalam peribadi Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat, Menteri Besar Kelantan yang ke-5.

  • Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz adalah seorang ulama dan tokoh politik tanahair yang tidak asing lagi sejak lebih tiga dekad yang lalu. Tidak syak lagi, beliau adalah satu-satunya tokoh politik yang paling komited dan paling gigih memperjuangkan Islam sebagai ad-Deen yang perlu ditegakkan di negara ini.
  • Alhamdulillah, berkat kesabaran, kegigihan dan komitmennya yang total di dalam perjuangannya itu, akhirnya fajar kejayaannya sudah mula menyinsing di ufuk kenyataan hidup. Kelantan sudahpun dapat ditawannya. Berikutnya beliau telah dipilih untuk mengetuai kabinet Kerajaan Islam di negeri ini.
  • "Semacam ada persafahaman antara para malaikat di langit dan para pengundi di bumi," kata Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz ketika mengulas kemenangan PAS dan Angkatan di dalam pilihanraya umum yang baru lalu.
  • Selaku Menteri Besar, Tuan Guru Haji Nik Aziz telah membuktikan keupayaan dan kecekapan beliau memimpin kerajaan Islam di negeri Serambi Mekah yang baru sahaja jatuh ke tangannya itu. Pelbagai saranan dan pembaharuan yang membina telah diperkenalkannya.
  • Beliau memotong gajinya sebanyak 40 peratus untuk Tabung Kewangan PAS Negeri Kelantan. Beliau enggan menerima elaun tahunan untuk menyediakan pelbagai juadah kerana menyambut hari raya. Beliau memberi amaran supaya para Exco, ADUN dan kakitangan kerajaan tidak melibatkan diri di dalam apa jua bentuk rasuah dan penyelewangan. Dan beliau mengambil pelbagai langkah lain lagi bagi mewujudkan sebuah kerajaan yang bersih, adil dan Islamik.
  • Ketaralah, di sebalik tubuh yang kecil itu, terhimpun segala kekuatan dan keberanian yang boleh melemahkan pihak musuh, betapa pun kuat dan ramai bilangan mereka.
video

Sunday, October 26, 2008

BANGANG @ JAHIL????

“Disini kau dan aku terbiasa bersama menjalani kasih sayang bahagia ku dengan mu….”..bunyi nada dering lagu nyanyian pelakon terkenal indonesia Irwansyah(bukan azwan) bergema. Mona (nama sebenar) cepat-cepat menggapai hanset biarpun lagu nada dering belum habis pun satu rangkap, umpama orang afrika yang kelaparan berebut sekeping roti akibat berbulan-bulan tidak menjamah makanan.
“halo sayangku mona abang dah ada kat depan pintu pagar ni cepat lah keluar penat abang tunggu tau” terdengar suara lelaki(jantan) dari corong hanset.
“ ala abang ni dah lama Mona tunggu baru sekarang sampai,tak nak la Mona keluar ngan abang kalau macam ni” balas Mona(merajuk la konon).
“maafkanlah abang Mona…abang bukan sengaja lambat,motor abang buat hal tadi”. Balas Zaki (nama sebenar) memujuk kekasih hatinya Monalisa.
“Ok …abang janji tau…pasni jangan buat lagi…” balas Mona (selepas pura-pura merajuk).
“ok sumpah abang tak buat lagi sayang..tapi cepatla turun.. dari tadi pak guard duk jeling-jeling kat abang ni..abang tunggu kat depan pintu pagar ni ye..”. balas zaki sambil tersenyum apabila berjaya memujuk kekasihnya untuk keluar bertenggek menaiki motor kapcainya. Zaki dan Mona adalah salah satu pasangan yang sedang aktif bercouple dikalangan bepuluh-puluh pasangan couple malah beratus-ratus dan mungkin juga beribu-ribu pasangan couple disebuah institusi pengajian tinggi. Kedua-duanya masih menuntut yakni masih lagi belajar. Dialog diatas meggambarkan satu trend yang sedang berlaku di UTHM(nama sebenar). Dan tidak keterlaluan jika dikatakan berlaku diseluruh Universiti di Malaysia Khususnya . budaya couple adalah satu wabak negative yang sememangnya melanda remaja. Dan kalau nak diceritakan skop couple ni sampai 100 muka surat pun tak habis semuanya negatif sampai boleh buat berjilid-jilid tesis. Disini penulis hanya nak fokuskan trend couple dikalangan siswi-siswi yang masih tinggal di kolej kediaman. Acapkali kita lihat golongan couple ni akan keluar dengan pasangan masing-masing samaada dengan bertenggek menaiki motosikal jantan durjana, atau menaiki kereta jantan yang juga durjana bagi yang ada kereta. Suatu yang menarik, jika dilihat daripada dialog diatas. Sang Romeo ,apabila mengajak si Juliet keluar bertenggek ( kalau bahasa Kelantan monggek,bahasa teganu ngepong..bahasa jawa tak tau plak..) mereka akan menunggu buah hati didepan pintu pagar kolej kediaman bagi kediaman Melewar dan Perwira. Bagi yang tinggal di kolej kediaman TDI dan TF pula jantan durjana akan menunggu dipondok menunggu bas didepan pintu masuk utama UTHM.
Persoalan utama mengapa pasangan couple ini menjadikan kawasan-kawasan diatas sebagai destinasi pertemuan cinta mereka sebelum bersama-sama bertenggek menuju kejalan Maksiat???? Jawapannya sebab dalam perlembagaan AUKU, melarang pasangan lelaki dan perempuan berdua-duaan menaiki motosikal didalam kawasan universiti atau Kolej kediaman. Jadi dengan tawadhuknya golongan Couple ini mengikut arahan itu dengan patuh dan setia umpama Hang Tuah yang begitu taat pada sultan Melaka. TETAPI ADAKAH MEREKA SEDAR??? SECARA JELAS DAN TERANG MERAKA TELAH MELANGGAR LARANGAN ALLAH SWT??? Sudah jelas dan terang Allah swt melarang umat islam JANGANLAH MENGHAMPIRI ZINA???? Takkanlah mereka yang boleh dikatakan golongan cerdik pandai tidak pernah mendengar akan larangan yang begitu popular daripada Jurutera Manusia yakni Allah SWT.???? Ataukah mereka terlalu JAHIL dan tidak tahu akan larangan ini??? Bersentuhan antara lelaki dan perempuan yang bukan mhahram bukankah HARAM??? Apakah yang akan berlaku apabila mereka sama-sama bertenggek diatas motor??? Dan banyak lagi peristiwa yang pastinya berlaku membawa mereka kelembah kehinaan.. Itulah persoalan yang ingin penulis rungkaikan.apakah golongan cerdik pandai(kononnya la..) tidak dapat membezakan antara Undang-undang manusia dan Undang-undang ALLAH SWT. Mereka begitu takut untuk melanggar undang-undang manusia. Tetapi dengan mudah mengetepikan Perintah ALLAH SWT. Penulis sengaja menggunakan tajuk artikel ini “BANGANG ATAU JAHIL”….ASTAGFIRULLAHH….YA ALLAH BERIKANLAH MEREKA PETUNJUK DAN HIDAYAH MU….

Monday, October 20, 2008

SEEKOR PERAHU, SEBUAH KETAM DAN SEBIJI LAUTAN.

Teringat satu kisah di bulan puasa lepas.ketika sedang asyik berehat dia atas sofa dan dibawah kedinginan pusingan kipas yang cukup nyaman melupakan kelaparan dan kehausan pada tengahari yang panas.
Tiba-tiba penulis dikejutkan oleh satu suara yang agak dikenali.seorang lelaki separuh umur yang baru pulang dari menangkap ketam meminta untuk membantunya menarik perahu kekawasan daratan. memang terasa sangat bahang kepanasan dibawah terik fana mentari. macamana agaknya keadaan di tengah laut yang terbentang luas, mungkin tahap kepanasan yang lebih tinggi. macamana nelayan-nelayan dapat mencari rezeki dalam keadaan sebegitu.
Sungguh tinggi tahap pengorbanan lelaki tua ini getus hati kecil ku. tengahari itu penulis hampir pitam kerana tidak tahan kepenatan menolak perahu untuk naik kedarat. penatnya tuhan saja yang tahu, penat ,dahaga..hasil tangkapan cukup membanggakan, sememangnya pada bulan september merupakan musim menangkap ketam. ketam-ketam yang diperolehi seperti ketam rimau, ketam bintang dan bermacam-macam lagi jenis ketam yang berbentuk karipap pun ada. sungguh besar anugerah ALLAH swt kepada mausia, sebidang laut yang terhampar luas memberi rezeki kepada manusia. aku kembali melihat lelaki tua itu, setahu aku dia tak pernah merungut kepenatan walaupun terpaksa meredah lautan mencari rezeki membesarkan aku sekeluarga, walaupun dalam bulan puasa sekalipun.
Sungguh besar tahap pengorbanan, yang mustahil dapat ku balas. lelaki tua itu tak lain dan tak bukan adalah ayah ku. perjuangan mencari rezeki dilautan penuh dengan cabaran dan rintangan, bahaya dilanda ribut, gelombang yang mengganas dan hanya berbekalkan SEEKOR PERAHU ditengah SEBIJI LAUTAN luas untuk mencari SEBUAH KETAM.
Perjuangan menuntut satu pengorbanan yang sangat besar, perjuangan didalam menegakkan agama ALLAH swt menuntut satu pengorbanan daripada pendokong-pendokongnya. pelbagai mehna dan tribulasi terpaksa dihadapi. bezanya perjuangan mencari rezeki dilautan hasilnya akan diperolehi secara terus manakala perjuangan menegakkan agama ALLAH swt hasilnya akan dituai diakhirat kelak. hakikatnya kisah 'SEEKOR PERAHU, SEBUAH KETAM DAN SEBIJI LAUTAN' memberi suatu kesedaran yang jelas dalam hidup ku.

Monday, October 13, 2008

"ARUS KEBANGKITAN MAHASISWA,BUKAN OMONG KOSONG"

salam ukhwah,salam pembukaan,setelah hampir sebulan menyepi.akhirnya terdetik dihati penulis utk mencoretkan secubit diruangan blog ini ekoran dari bahang kepanasan Pilihan Raya Kampus.sepertimana sebelum ini, election pada kali ini dilihat akan membawa satu impak yang amat besar dalam sejarah PRK,mungkin ianya disebabkan gelombang PRU yang berlaku. oleh itu dapatlah disimpulkan bahawa KEBANGKITAN MAHASISWA BUKANLAH SATU OMONG KOSONG. kenyataan saya ini adalah berasas apabila berlakunya perubahan yang amat besar apabila KPT mengumumkan PRK diadakan 2 peringkat. malah banyak lagi perubahan yang dilakukan bagi mengongkong kebangkitan mahasiswa yang mula berfikir diluar kepompong kejumudan seperti sebelum ini apabila dibutakan oleh pentadbiran universiti.ayuh bangkitlah mahasiswa,buktikan makna sebenar "MAHASISWA ".

Sunday, September 14, 2008

BESAR TAK SEMESTINYA KUAT,KECIL TAK SEMESTINYA LEMAH

"BESAR TAK SEMESTINYA KUAT,KECIL TAK SEMESTINYA LEMAH" Penulis teringat akan mutiara kata ini yang keluar daripada ungkapan seorang sahabat suatu ketika dulu, ungkapan ini dikeluarkan untuk menyanggah pendapat seorang sahabat lain yang mempertahankan pendapat bahawa sesuatu yang besar akan menghasilkan kekuatan yang SUPER.
Memang betullah ungkapan ini bahawa sesuatu yang besar taksemestinya kuat,kecil x semestinya lemah. Ini berdasarkan peristiwa perang Badar Al-kubra yang mana dalam peperangan ini umat islam yang hanya seramai 313 berjaya menumbangkan tentera kafir Quraisy yang seramai 1000 orang. Peristiwa ini yang berlaku dalam bulan Ramadhan, membuktikan bahawa kejayaan akan dicapai bukan dengan ramainya bilangan dan juga bukan dengan besarnya kekuatan Zahiriah, akan tetapi memerlukan kekuatan dari segi Kualiti batiniah.
Apa yang kita lihat pada hari ini, umat islam sememangnya diantara yang paling ramai di dunia. Akan tetapi bilangan umat islam yang ramai tidak menjamin kekuatan kepada umat islam. Akan tetapi umat islam terus ditindas, dihina di perlekeh,diperbodohkan malah umat islam ditindas dan dihalau dibumi sendiri. Tengok sahaja dipalestin, tanah umat islam dirampas malah umat islam dibunuh. Dimana negera-negara islam yang lain pada masa itu???? Membiarkan sahaja saudara seagama diperlakukan seperti …tak sanggup…terdetik didada penulis..tak sanggup mencoretkan perkataan itu.. Maka terbuktilah ingatan Rasulullah : Daripada Tsauban r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda; "Hampir tiba suatu masa di mana bangsa-bangsa dun seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka". Maka salah seorang sahabat bertanya "Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?" Nabi saw. menjawab, "Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di waktu banjir, dan Allah akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit 'wahan"'.Seorang sahabat bertanya, "Apakah wahan itu hai Rasulullah?" Nabi kita menjawab, "Cinta pada dunia dan takut pada mati". Memang betullah apa yg dikatakan Rasulullah umat islam pada hari ini lebih kurang 1000 juta kira-kira 1/5 penduduk dunia. Akan tetapi umat islam terus diperlekeh dan dipersenda oleh bangsa lain. Kekalahan dan kelemahan umat islam adalah berpunca dari sikap umat islam sendiri iaitu dihinggapi penyakit wahan. Iaitu gabungan dua unsur yang bahaya iaitu “cintakan dunia” dan “takut mati”. “cintakan dunia” bermaksud tamak,rakus,bakhil dan tidak mahu mendermakan harta dijalan Allah swt. “takut mati” pula ialah leka dengan kehidupan dunia tanpa persiapan menghadapi hari akhirat serta tidak ada perasaan memperjuangkan agama Allah swt……oleh itu umat islam sekalian,ayuh bangun buktikan bahawa kita umat islam yang ‘‘BESAR DAN SEMESTINYA KUAT’’.

Saturday, August 30, 2008

AURAT : DILEMA MAHASISWI ISLAM

Terasa panas bahang terik mentari betul-betul diatas kepala, sesekali mata melilau-lilau disekeliling mencari kalau ada sahabat-sahabat yang menjelmakan diri untuk membantu. Projek Sarjana Muda sememangnya terkenal sebagai subjek “Pemusnah Semangat Mahasiswa (PSM)”. Mana tidaknya jika tidak dijalankan dengan betul akan memberi kesan pada CGPA yang lebih teruk boleh menyebabkan ‘extend’. Fuhh….bahaya betul penangan PSM nih..(student taun akhir mesti faham) ketika harapan pada sahabat mula menurun, mana tau kalau ada yang sudi membantu sepertimana yang dilaungkan dalam program. Tiba-tiba penulis terpandang segerombolan mahasiswi sedang mengatur langkah menuju ke Kolej Kediaman, mungkin baru habis kelas. Gaya lenggok bersahaja sambil berborak-borak ‘rileks’, tanpa muka bersalah. Rasa keliru bermain dibenak fikiran, siapakah mereka,melayu?cina?islam atau bukan..kumpulan mahasiswi yang melintasi tempat penulis menjalankan projek kira-kira 7 orang,semuanya berpakain seluar jeans ketat, T-shirt lengan pendek ketat dan yang menyakinkan penulis bahawa mereka adalah seagama dengan penulis kerana masih terdapat tudung diatas kepala mereka walaupun tudung yang dipakai sekadar ‘make up’ semata-mata (tudung kecil yang hanya menutup rambut) dan yang lebih teruk ada yang ‘free hair’. Melihat situasi ini,panas gigitan mentari dirasakan semakin kuat .kepala rasa semakin panas.Astaghfirullah..agenda yahudi Berjaya menusuk masuk kedalam minda umat islam.semakin hari-semaki teruk.sehinggakan golongan mahasiswa islam yang kononnya intelek tidak dapat membezakan yang mana haq dan yang mana batil. Coretan diatas hanyalah gambaran yang menunjukkan bertapa masyarakat islam sekarang menghadapi suatu masalah yang sangat kritikal berkaitan dengan ketandusan ilmu agama,akhlak yang teruk,malah boleh membawa kepada pegangan akidah yang lemah yang juga berpunca daripada serangan saraf yahudi laknatullah. Berbalik kepada persoalan pokok, masalah aurat merupakan satu simpton “pengderhakaan” pada Allah S.W.T. yang dianggap remeh yang menular dikalangan masyarakat walhal dikalangan pemimpin sekalipun. Walaupun arahan berkenaan penutupan aurat ini sangat jelas dinyatakan oleh Allah S.W.T. dalam surah An Nur-31. “Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup dada mereka dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. (An Nur : 31) Ayat ini jelas sekali menunjukkan Allah memerintahkan supaya golongan wanita menjaga pandangan mereka dan batas aurat bagi wanita yang beriman. Perintah inilah yang menjadi mainan golongan barat tajaan yahudi yang melaungkan pemikiran liberalisme. Yang mana pemikiran liberalisme feminisme ini mula menular dinegara kita dikalangan muslimah islam. Yang menjadi persoalannya kenapa golongan wanita islam ini sanggup melakukan keingkaran kepada Allah walhal arahan yang cukup jelas telah dinyatakan dalam surah An-Nur ini. Dah perintah ini adalah WAJIB untuk dilaksanakan berdasarkan permulaan ayat surah An-Nur: "Ini ialah satu "surah" yang Kami turunkan, dan Kami wajibkan hukum-hukumnya, serta Kami turunkan padanya ayat-ayat keterangan yang nyata supaya kamu beringat (mengamalkannya)." ( An Nur : 1) Yang pastinya jika golongan mahasiswa sendiri yang diuar-uarkan sebagai golongan intelektual tidak memahami kewajipan menutup aurat ini,fenomena pemikiran yang cetek dan kebodohan yang melampau telah melanda golongan intelek(kononnya) yang lansung tidak mahu berfikir menggunakan akal yang dikurniakan Maha Pencipta. Apakah mereka tidak sedar atau mereka terlalu daif sehinggakan tidak pernah mendengar kulah-kuliah agama atau tidak memahami lansung tanggungjawab mereka sebagai wanita islam. Sebenarnya, arahan menutup aurat adalah bertujuan melindungi golongan wanita daripada gangguan dan mengelakkan daripada berlakunya perkara negativ seperti rogol, cabul dan sebagainya. Perkara ini dijelaskan oleh ‘engineer’ yang mencipta manusia yakni Allah dalam surah Al ahzab : "Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani". (Al Ahzab :59) Jelas sekali dengan menutup aurat mereka dapat dikenali sebagai wanita yang beriman dan bagi melindungi mereka daripada keganasan seperti yang kerap berlaku dinegara kita. Adakah golongan yang suka mendedahkan aurat ini yang boleh dikatakan retorik lansung tidak mahu membuka lembaran baru dalam hidup mereka untuk menjadi muslimah sejati ataupun belum sampai lagi dakwah kepada mereka walaupun islam telah bertapak di tanah melayu sejak zaman kerajaan Melayu Melaka lagi. Dimanakah silapnya????Fikir-fikirkanlah….

Friday, August 29, 2008

BUKTI KESYUMULAN ISLAM : “AIDS/HIV SOLUTIONS”

Penulis berkesempatan menghadirkan diri satu forum yang bertajuk Hidup Di Zaman Fitnah di tapak ekspo perlancongan di Pantai Irama Bachok apa 21/8/2008. Apa yang menarik, panel ini dihadiri ahli panel yang terkenal dengan ilmunya iaitu Ustaz Dr Badrul Amin Bahron dan Ustaz Dr Jamnul Azhar Mulkan. Penulis sempat mencatit isi kandungan forum dan ingin mengetengahkan apa yang telah dinyatakan oleh Ustaz Jamnul mengenai fitnah (ujian) penyakit yang cukup bahaya iaitu penyakit AIDS. Ingin ditegaskan, isi kandungan yang dinukilkan adalah hasil perbentangan Ustaz Dr Jamnul. Penulis hanya menterjemahkannya dalam bentuk tulisan tanpa ada penambahan kerana ilmu itu untuk dipelajari dan tanggungjawabnya untuk disampaikan kepada orang ramai (bukan setakat pi forum, balik tido..)
Berbalik kepada perbincangan, seperti yang diketahui salah satu faktor penyebaran AIDS ialah hubungan seks bebas. Telah dinyatakan oleh Dr Jamnul satu statistik yang mengejutkan dengan kejutan yang amat. Kira-kira 11 000 pesakit baru AIDS dikesan bagi setiap satu jam di New York. Di Florida pula turut menunjukkan satu angka yang besar iaitu kira-kira 7 000 pesakit baru sejam dan kota Las Vegas atau dikenali sebagai sin city (kota dosa), kota yang terkenal sebagai pusat perjudian terkenal juga terkenal sebagai hub pembiakan pesakit baru AIDS apabila mencatatkan 5 000 kes sejam. Fakta dan Statistik ini di dedahkan ketika ahli panel menghadiri satu seminar mengenai AIDS di Wichita State, Amerika Syarikat pada tahun 2005. Agak menarik bilamana seorang professor telah membuat pembentangan tentang method terbaru bagi mengurus permasalahan HIV/AIDS.
Sebelum perbentangan bermula, apa yang difikirkan oleh ahli panel ialah mungkin ubat yang paling mujarab yang berjaya menyembuh AIDS secara 100% terbukti keberkesanannya telah ditemui. Dengan penuh konfidennya professor ini (lupa dah nama prof ni…tak sempat salin) terangkan 4 method iaitu Method A, B, C dan D..Dipendekkan cerita method A dibentangkan. A adalah merujuk kepada Abstinence atau dalam bahasa melayunya menahan diri. Menahan diri dari melakukan seks secara bebas. Sebab tanpa seks bebas cara penyebaran HIV/AIDS dapat dikurangkan dan jumlah pesakit baru yang membimbangkan dapat dibendung. Cara atau method kedua pula ialah Be Faithful atau terjemahannya ialah lebih berkepercayaan atau lebih beriman. Ini kerana dikatatan kebanyakan agama menyuruh penganutnya agar taat kepada suruhan tuhan dan tidak melakukan zina. Jadi bagi prof ini, dengan lebih beriman seseorang dapat mengelak seks bebas tanpa perlu beralasan lagi. Dari sudut pemikiran seseorang yang bukan islam, pendapat ini adalah penemuan hebat dan sudah tentu ada kewajarannnya. Seterusnya, cara yang ketiga merangkap method C pula dikenali sebagai Condom..errr atau dalam bahasa kampung disebut sebagai Stokin. Cara ini adalah sesuai (kononnya) bagi sesiapa yang desperate sangat dah.
Tapi bila ditanya sejauh mana keberkesanannya jawapan yang diterima agak mengejutkan apabila hanya 20 peratus sahaja yang menggunakannya dapat mengelak dari jangkitan. Kenapa?? Ini kerana, menurut kajian pakar permukaan kulit di sekitar genital adalah bersifat span dan menyerap air. Jadi?? Jadi akan tetap berlaku pertukaran bendalir badan walaupun ‘stokin’ telah dipakai. Dan semestinya jangkitan virus juga tidak menjadi satu perkara yang mustahil!! Mungkin ramai yang tidak bersetuju dengan cara atau method C. Baik, kita pergi kepada method D atau dikenali sebagai Death Penalty (hukuman mati..!!!). Walaupun cara ini agak ‘brutal’ tapi ianya adalah cara yang boleh dikatakan bijaksana. Ini kerana, dengan memberi hukuman mati kepada sesiapa yang melakukan seks bebas dan dijangkiti HIV/AIDS tidak akan wujud perbuatan dan jangkitan kedua yang boleh memangsakan sesiapa sahaja termasuklah pasangan dan anak-anak pembawa virus. Dan hasilnya, jumlah pesakit baru dapat dikurangkan.
Persoalannya adakah langkah-langkah yang telah dikemukakan ini adalah formula terbaru dari barat? Sebenarnya semua method kecuali method C (yang hakikatnya bukanlah satu method yang berkesan pun) ialah formula yang telah dikemukakan oleh islam sejak dari awal lagi. Langkah yang dianjurkan oleh islam ternyata lebih hebat dari method A atau Abstinence kerana Allah melarang kita bukan hanya menahan diri dari melakukan zina malahan menjauhi diri dari mendekati sebarang bentuk aktiviti yang berkaitan atau boleh mencetuskan zina. Selain itu, method B atau Be Faithful juga bukanlah sesuatu yang baru dalam Islam. Nilai iman adalah hebat akan tetapi ada satu lagi nilai yang lebih hebat dari iman iaitu taqwa. Taqwa ialah indikator yang paling dominan dalam penilaian darjat manusia disisi Allah. Dengan adanya taqwa seseorang akan lebih berhati-hati dalam urusan dunia seolah-olah melalui satu jalan yang dipenuhi duri, dan semestinya dapat menghindarkan diri dari perlakuan yang boleh mengundang kemurkaan Allah. Jadi tidak hairanlah jika setiap khutbah jumaat pak khatib akan menyebut “Ittaqullah”. Ungkapan ini menggesa umat islam agar bertaqwa kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Tidak mungkin orang-orang yang beriman dan bertaqwa akan melakukan zina dan lain lain bentuk kemaksiatan. Ternyata formula bagi mencegah penularan HIV dan AIDS hakikatnya telahpun dicipta oleh Sang Pencipta yang Maha Agung. Dan ternyata jugalah syariat islam adalah benar lagi melangkaui zaman!! Pembincangan tidak terhenti disini, bagaimana dengan dengan death penalty? Penulis yakin rata-rata umat islam menyedari tentang hukum-hakam islam. Menyedari adanya hukum hudud dan qisas dalam islam. Dan juga hukuman yang akan dijatuhkan kepada sesiapa yang didapati melakukan zina. Jadi huraian panjang lebar difikirkan tidak perlu (nanti ada pihak marah pulak daaa).
Mungkin kita fikir prof yang membentangkan method ini agak terbelakang sedikit pemikirannya kerana semua penemuan yang diumumkan adalah ajaran islam yang telah diturunkan sejak 1400 tahun dahulu. Tapi hakikatnya prof ini bukanlah seorang yang beragama islam dan semestinya golongan seperti ini terlepas pandang tentang hakikat kebenaran islam. Tetapi bagaimana pula dengan umat islam sendiri yang masih lagi mengagungkan tamadun barat yang hakihatnya perosak kepada sejarah ketamadunan manusia. Lihat saja remaja kita. Apa yang masih kita ketinggalan dari aspek keruntuhan moral dan etika? Pergaulan dan seks bebas, rogol, buang bayi, penyalahgunaan dadah, ketagihan arak dan macam-macam 1001 hal lagi. Ini tak termasuk derhaka kepada ibubapa dan melawan guru!! Usah cerita soal gangsterisme, vandalisme dan bermacam-macam isme lagi. Ini tidak lain tidak bukan akibat kita tidak meyakini ajaran islam serta mengetepikan Al-Quran dan sunnah rasulullah. Semua benda dari barat tanpa diselidik terlebih dahulu terus diambil dan dijadikan panduan hidup. Walaupun bukti demi bukti terserlah akan kebenaran Islam kebanyakan umat islam tetap tidak mahu meyakini. Perkembangan kajian ilmiah akan tetap mendedahkan kebenaran Al-quran samada secara sengaja atau tidak sengaja. Hal ini telah terbukti zaman berzaman dan akan terus terbukti untuk zaman yang berikutnya.
Cuma bergantung kepada kita bagaimana untuk menerimanya. Adakah kita menerimanya sebagai penemuan baru tanpa ada sidikit pun perkaitannya dengan ajaran islam. Atau kita menerimanya sebagai fakta yang memperkukuhkan lagi kebenaran islam dan seterusnya dapat meningkatkan keimanan kita kepada Allah..Ketuk kepala tanya akal, tepuk dada tanya hati..semuanya kembali pada iman kita..

Saturday, August 23, 2008

PERJUANGAN DILAPANGAN UNIVERSITI

Setelah cuti pertengahan semester sesi 08/09 hampir tamat.barulah tergerak dihati untuk mula menulis kembali.mungkin kerana bebanan kerja yang banyak serta gangguan WIFI yang sangat lembab melembabkab penulisan saya.PERJUANGAN DILAPANGAN UNIVERSITI, jika dilihat bait-bait ayat ini ianya seolah-seolah universiti sebagai satu medan bagi perjuangan ,akan tetapi apakah perjuangan yang dimaksudkan?perjuangan yang dimaksudkan merangkumi banyak maksud bergantung kepada peranan dan tanggungjawab seseorang.bagi seseorang mahasiswa perjuangan sebagai seorang pelajar menagih suatu pengorbanan yang bagi mencapai matlamat mendapat pointer yang gempak.akan tetapi adakah perjuangan yang dilakukan hanya sekadar akademik semata-mata???perlu diingatkan bahawa bagi mereka yang faham dan memegang taklifan sebagai seorang DAEI perlu memahami perkara ini dengan lebih terperinci.jalankan tanggungjawab anda.jangan sekadar masing-masing hanya melaugkan perkataan TARBIYYAH pada disendiri sahaja.lakukannya pada warga kampus mengikut kemampuan masing-masing..akhir kata SALAM PERJUANGAN kepada sahabat-sahabatselamat berTARBIYYAH pada semua..SALAM PERJUANGAN SALAM UKHWAH...

Saturday, June 28, 2008

DOA SENJATA ORANG-ORANG MUKMIN

SALAM ukhwah..manusia sememangnya makhluk yang lemah, bertapa lemah dan tidak terdayanya manusia sehinggakan manusia tidak dapat bertahan tanpa oksigen selama beberapa minit, tanpa rahmat Allah SWT siapalah makhluk yang bernama manusia @ dalam bahasa orang puteh HUMAN(sama je dalam bahasa apapun manusia tetap lemah)..Namun masih ramai yan berlagak sombong kononnya hebat,sanggup durhaka kepada yang Agung.menghina agama Allah samalah menghina Allah..Astaghfirullah...manusia banyak melakukan kemaksiatan...namun Allah yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang tetap kasihkan hambanya..oleh itu sama-samalah kita sentiasa muhasabah diri dan berdoa supaya SENTIASA DIBERI PETUNJUK DAN HIDAYAH DARINYA... Doa-doa Yang Makbul: 1. Orang yang terdesak. 2. Orang yang teraniaya/dizalimi. 3. Anak yang berbuat baik terhadap kedua ibubapanya. 4. Doa seorang Muslim yang tidak berbuat zalim & tidak memutuskan silaturrahim. Tanda-tanda Doa Yang Makbul: 1. Terasa sesuatu yang menakutkan. 2. Menangis tatkala berdoa. 3. Terasa menggeletar. Cara-cara Berdoa: 1. Bersungguh-sungguh semasa berdoa. Rasulullah s.a.w pernah bersabda:"Sesungguhnya Allah amat menyukai orang yang bersungguh-sungguh semasa ia berdoa" 2. Menghadirkan diri kpd Allah dengan penuh kekhusyukkan kerana Allah tidak menerima doa dari hati yang lalai. 3. Hendaklah makanan, minuman, pakaian dan sebagainya dari harta yang halal kerana sesungguhnya Allah itu baik & menerima melainkan yang baik belaka. 4. Doa itu bukan bertujuan untuk melakukan dosa, khianat, memutuskan silaturrahim & jangan sesekali memohon SEGERA dimakbulkan doa tersebut. 5. Digalakkan memperbanyakkan menyebut Asmaul Husna, dimulai dengan bertaubat, istighfar, hamdalah serta selawat ke atas Rasulullah s.a.w & para sahabat. 6. Sebelum berdoa, bersedekahlah terlebih dahulu (al-fatihah dan sebagainya).

BILA AZAN BERKUMANDANG

Kematian itu pasti menjelma. Hanya masa dan waktunya yang tidak kita ketahui.Cuba kita amati. Mengapa kebanyakan orang yg nazak, hampir ajal tidakdapat berkata apa-apa.. lidahnya kelu, keras dan hanya mimik mukanyayang menahan kesakitan 'sakaratul maut'.Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: "HENDAKLAH KAMU MENDIAMKAN DIRIKETIKA AZAN, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika mautmenghampirinya." Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkandiri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan berkumandang.Sebagai orang beragama Islam kita wajib menghormati azan. Banyakfadhilatnya.Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri.Mengapa ketika azan kita tidak boleh mendiamkan diri? Lantas sesiapayang berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak.Kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba maka kitatidak dapat mengucap kalimah "Lailahaillallah.." yang mana sesiapa yangdapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut Allah dgnizinNya menjanjikan syurga untuk mereka. Dari itu marilah kita sama-samamenghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah ini tidak kelusemasa nyawa kita sedang dicabut."Ya Allah! Anugerahkanlah kematiankami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucapkalimah "Lailahaillallah.." semasa sakaratul maut menghampiri kami.Amin.. amin.. amin Yarobbal a'lamin.."

Sunday, June 8, 2008

LAMBAIAN UNITED KINGDOM

Sekeping surat tawaran menceritakan segala-galanya. Tawaran biasiswa penuh ke Kingston University merungkai segala persoalan. Cuma masalah yang timbul, adakah tawaran ini akan diterima? Adakah tawaran yang sememangnya menjadi kegilaan bijak pandai ini akan diterima dengan mudah? “OVERSEA” perkataan yang sangat sinonim, bukan sahaja dikalangan bijak pandai malah dikalangan ibubapa yang pasti merasa bangga jika anak mereka mendapat tawaran ini. Berbeza pula dengan sahabatku, tawaran ini tambah memeningkan insan yang bergelar ‘R’ ini, yang pastinya bukan “OVERSEA “ yang menjadi topik utama. Tetapi peranan kita sebagai Agen Perubah yakni sebagai DA’EI. Walau dimanapun kita berada, walaupun dimana kita dihantar oleh ALLAH s.w.t, ingatlah peranan kita sebagai khalifah. Jangan takut untuk membuat keputusan. Yang pastinya ada sebab kenapa anda perlu berada disana dan ada sebabnya kenapa anda perlu ada disini. Walaupun dimana kita berada, bumi ALLAH s.w.t tetap menjadi asas kita bertapak. Dan ingatlah anda adalah umat yang terbaik umat Nabi ALLAH Muhammad s.a.w. Yang Pasti Lambaian UK mempunyai maksud yang tersirat yang perlu dirungkai. Jangan biarkan ianya terkapai-kapai…..

Saturday, May 31, 2008

ISLAM MEMBINA KELUARGA PENYAYANG

Manusia ialah makhluk Allah yang paling mulia di muka bumi ini. Allah mencipta manusia untuk memakmurkan dunia dan beribadat kepadanya. Asas ciptaan manusia adalah daripada roh dan jasad. Jiwa manusia perlu kepada agama untuk memenuhi keperluan rohani . Perasaan beragama juga perlu untuk memenuhi kebahagiaan hidupnya. Sekiranya perasaan ini hilang, maka terumbang-ambinglah manusia itu tanpa tujuan dan matlamat hidup.Hidup manusia bukan setakat di dunia sahaja. Mereka akan dibangkit semula di akhirat untuk mendapat pembalasan daripada Allah S. W. T tentang amalan mereka di dunia ini. Pembalasan itu adalah setimpal dengan kelakuan mereka semasa hidup. Ini kerana Islam telah menetapkan peraturan dan undang-undang yang perlu diikuti oleh manusia untuk menjadi panduan hidup mereka. Peraturan dan syariat Islam adalah ciptaan Allah yang hanya disampaikan kepada manusia melalui para Rasul dan Nabi. Manakala Nabi Muhammad s. a. w. pula sebagai nabi yang terakhir untuk seluruh umat manusia di dunia hingga hari kiamat.Membina keluarga yang bahagia dan penyayang mestilah mengikut ajaran dan panduan yang digariskan oleh agama. Islam memberi petunjuk kepada manusia bagaimana cara membaiki keadaan hidupnya, mengenal hak dan kewajipan dalam pergaulan, bahkan dalam segala pekerjaan supaya manusia berbahagia dan untung di dunia dan akhirat.Islam mendidik manusia supaya hidup berkesopanan. Bercakap benar, berlaku jujur, malu berbuat dosa, memenuhi tanggungjawab, memelihara amanah, berlaku adil adalah antara contoh sikap yang baik dan berguna. lni kerana ketenteraman hidup berjalan atas dasar-dasar yang disenaraikan tadi. Manakala perbuatan bercakap dusta, berbuat curang, berlaku kianat, rendah budi, zalim dan melakukan kekejaman adalah antara sifat yang boleh merosakkan pergaulan dan memutuskan perhubungan.Pembentukan keluarga dalam Islam bermula dengan ikatan perkahwinan antara lelaki dan perempuan secara sah mengikut hukum Islam itu sendiri. Apabila rumah tangga itu dibina dengan sempurna dan sah, maka ia mendapat keredhaan dan berkat dari Allah S. W. T. Banyak rumah tangga yang dibina tanpa mengikut landasan agama menemui kehancuran dan kegagalan seperti kahwin lari tanpa restu keluarga atau pasangan yang cetek pengetahuan tentang agama.Untuk memupuk keharmonian hidup berumahtangga, setiap suami isteri hendaklah mematuhi dasar-dasar hukum yang digariskan oleh Islam agar terhindarlah perkara-perkara yang tidak diingini. Islam telah mengingatkan bahawa isteri adalah amanah daripada Allah dan hendaklah dijaga dengan sebaik-baiknya. Bagi pihak isteri pula, Allah telah menegaskan bahawa mereka wajib mentaati suami mereka pada jalan Allah dan haram bau Syurga sekiranya mereka menderhaka terhadap suami selagi si suami patuh dan taat kepada landasan hukum Islam.Hubungan yang baik antara anak dan ibu bapa akan membawa ke arah keluarga yang bahagia. Islam telah memberikan perhatian yang penting ke atas dua pihak berkenaan. Agama mewajibkan anak-anak mentaati kedua orang tuanya. Sabda Rasulullah yang bermaksud: "Syurga di bawah tapak kaki ibu".Anak-anak harus menumpahkan kasih sayang kepada kedua ibu bapa sekalipun ibu bapa kafir dan ingkar terhadap Allah, namun mereka berhak mendapat penghormatan daripada anak-anak mereka. Ini kerana daripada mereka berdualah lahirnya anak-anak ke dunia ini. Anak-anak harus mentaati ibu bapa mereka yang beragama Islam dalam urusan hidup yang tidak bertentangan dengan Islam. Islam melarang keras kita mencela atau memarahi mereka dengan bahasa yang kasar. Kita haruslah menasihati mereka dengan baik dan sopan.Betapa berat soal anak-anak menghormati ibu bapa, berat lagi tanggung jawab ibu bapa mendidik anak-anak mereka ke jalan diredai Allah S. W. T. Ibu bapa wajib memberikan pendidikan yang betul kepada anak-anak mereka. Tanpa bekalan ilmu untuk dunia dan akhirat, anak-anak akan hidup terumbang-ambing. Kecuaian ibu bapa memberikan pendidikan agama yang sepatutnya, maka timbulah gejala sosial kepada anak-anak seperti budaya lepak, bohsia yang melanda negara kita sekarang ini. lbu bapa merupakan model kepada anak-anak. Oleh itu ibu bapa perlulah berkelakuan yang sopan dan mulia. Tingkah laku mereka mudah menjadi perhatian dan ikutan anak-anak. Dampingilah anak-anak dengan memberikan kasih-sayang yang sempurna. Luangkan masa untuk berbincang tentang masalah mereka. Anak-anak perlu diberikan kasih sayang dan perhatian. Sekiranya diabaikan tanggung jawab ini, jiwa anak-anak akan merasa kekosongan dan mereka tidak diperlukan oleh ibu bapanya. Mereka akan mencari sesuatu yang dapat memenuhi jiwa mereka di luar rumah. Akibatnya ramai yang tercebur ke kancah maksiat dan dadah, maka porak perandalah keluarga tersebut. Sabda Rasulullah s. a. w yang bermaksud; "Hak anak atas bapanya, supaya membaikkan akhlaknya dan membaikkan namanya ".Kewajipan ibu bapa ialah membentuk peribadi anaknya selaras dengan tuntutan Allah S. W. T. Ini akan membahagikan hidup mereka di dunia dan akhirat. Apabila jiwa anak-anak telah ditanam dengan taqwa dan keimanan Islam, maka kasih sayang dan hormat menghormati wujud dalam keluarga tersebut. Ibu bapa wajib memberikan ilmu dunia dan akhirat kepada anak-anak mereka. Anak-anak yang berilmu dan beriman akan sentiasa mengingati ibu bapa mereka apabila mereka telah tua atau pun telah meninggal dunia. Sabda Rasuluilah s. a. w yang bermaksud; "Apabila mati seseorang anak Adam, maka terputuslah amalannya kecuali tiga perkara sahaja iaitu sedekah yang berkekalan, ilmu yang boleh dimanfaatkan dengannya dan doa daripada anak-anak yang soleh".Islam juga menganjurkan supaya kita mempunyai hubungan yang baik sesama individu. Sabda Rasullullah yang bermaksud; "Tidak beriman seseorang kamu sehingga ia mencintai saudaranya sebagaimana ia mencintai dirinya sendiri. Nabi s. a. w bersabda lagi yang bermaksud; "Yang paling baik di antara kamu ialah yang baik pergaulannya terhadap keluarganya". Anak-anak perlulah dididik dengan pergaulan yang baik sesama mereka. lbu bapa mestilah berlaku adil dalam melayani kerenah anak-anak mereka supaya terhindar perasaan dengki, iri hati dan dendam. A nak-anak yang lebih kecil hendaklah rnenghormati abang yang lebih tua. Manakala abang mestilah bertolak ansur dengan adik-adik mereka. Apabila sikap ini dapat ditanam dalam diri anak-anak, tiadalah permusuhan dan perbalahan dalam keluarga dan mereka saling sayang dan menyayangi antara satu dengan lain. Aman tenteram dan berbahagialah keluarga tersebutIslam amat mengambil berat dalam membentuk keluarga yang penyayang. Hidup dalam bahagia dan aman sentiasa serta saling tolong menolong antara satu sama lain. Islam telah menggariskan panduan untuk menunjuk ke arah tersebut. Oleh itu membina keluarga yang penyayang dan harmoni maka kita mestilah mengikuti landasan agama.