Sunday, October 26, 2008

BANGANG @ JAHIL????

“Disini kau dan aku terbiasa bersama menjalani kasih sayang bahagia ku dengan mu….”..bunyi nada dering lagu nyanyian pelakon terkenal indonesia Irwansyah(bukan azwan) bergema. Mona (nama sebenar) cepat-cepat menggapai hanset biarpun lagu nada dering belum habis pun satu rangkap, umpama orang afrika yang kelaparan berebut sekeping roti akibat berbulan-bulan tidak menjamah makanan.
“halo sayangku mona abang dah ada kat depan pintu pagar ni cepat lah keluar penat abang tunggu tau” terdengar suara lelaki(jantan) dari corong hanset.
“ ala abang ni dah lama Mona tunggu baru sekarang sampai,tak nak la Mona keluar ngan abang kalau macam ni” balas Mona(merajuk la konon).
“maafkanlah abang Mona…abang bukan sengaja lambat,motor abang buat hal tadi”. Balas Zaki (nama sebenar) memujuk kekasih hatinya Monalisa.
“Ok …abang janji tau…pasni jangan buat lagi…” balas Mona (selepas pura-pura merajuk).
“ok sumpah abang tak buat lagi sayang..tapi cepatla turun.. dari tadi pak guard duk jeling-jeling kat abang ni..abang tunggu kat depan pintu pagar ni ye..”. balas zaki sambil tersenyum apabila berjaya memujuk kekasihnya untuk keluar bertenggek menaiki motor kapcainya. Zaki dan Mona adalah salah satu pasangan yang sedang aktif bercouple dikalangan bepuluh-puluh pasangan couple malah beratus-ratus dan mungkin juga beribu-ribu pasangan couple disebuah institusi pengajian tinggi. Kedua-duanya masih menuntut yakni masih lagi belajar. Dialog diatas meggambarkan satu trend yang sedang berlaku di UTHM(nama sebenar). Dan tidak keterlaluan jika dikatakan berlaku diseluruh Universiti di Malaysia Khususnya . budaya couple adalah satu wabak negative yang sememangnya melanda remaja. Dan kalau nak diceritakan skop couple ni sampai 100 muka surat pun tak habis semuanya negatif sampai boleh buat berjilid-jilid tesis. Disini penulis hanya nak fokuskan trend couple dikalangan siswi-siswi yang masih tinggal di kolej kediaman. Acapkali kita lihat golongan couple ni akan keluar dengan pasangan masing-masing samaada dengan bertenggek menaiki motosikal jantan durjana, atau menaiki kereta jantan yang juga durjana bagi yang ada kereta. Suatu yang menarik, jika dilihat daripada dialog diatas. Sang Romeo ,apabila mengajak si Juliet keluar bertenggek ( kalau bahasa Kelantan monggek,bahasa teganu ngepong..bahasa jawa tak tau plak..) mereka akan menunggu buah hati didepan pintu pagar kolej kediaman bagi kediaman Melewar dan Perwira. Bagi yang tinggal di kolej kediaman TDI dan TF pula jantan durjana akan menunggu dipondok menunggu bas didepan pintu masuk utama UTHM.
Persoalan utama mengapa pasangan couple ini menjadikan kawasan-kawasan diatas sebagai destinasi pertemuan cinta mereka sebelum bersama-sama bertenggek menuju kejalan Maksiat???? Jawapannya sebab dalam perlembagaan AUKU, melarang pasangan lelaki dan perempuan berdua-duaan menaiki motosikal didalam kawasan universiti atau Kolej kediaman. Jadi dengan tawadhuknya golongan Couple ini mengikut arahan itu dengan patuh dan setia umpama Hang Tuah yang begitu taat pada sultan Melaka. TETAPI ADAKAH MEREKA SEDAR??? SECARA JELAS DAN TERANG MERAKA TELAH MELANGGAR LARANGAN ALLAH SWT??? Sudah jelas dan terang Allah swt melarang umat islam JANGANLAH MENGHAMPIRI ZINA???? Takkanlah mereka yang boleh dikatakan golongan cerdik pandai tidak pernah mendengar akan larangan yang begitu popular daripada Jurutera Manusia yakni Allah SWT.???? Ataukah mereka terlalu JAHIL dan tidak tahu akan larangan ini??? Bersentuhan antara lelaki dan perempuan yang bukan mhahram bukankah HARAM??? Apakah yang akan berlaku apabila mereka sama-sama bertenggek diatas motor??? Dan banyak lagi peristiwa yang pastinya berlaku membawa mereka kelembah kehinaan.. Itulah persoalan yang ingin penulis rungkaikan.apakah golongan cerdik pandai(kononnya la..) tidak dapat membezakan antara Undang-undang manusia dan Undang-undang ALLAH SWT. Mereka begitu takut untuk melanggar undang-undang manusia. Tetapi dengan mudah mengetepikan Perintah ALLAH SWT. Penulis sengaja menggunakan tajuk artikel ini “BANGANG ATAU JAHIL”….ASTAGFIRULLAHH….YA ALLAH BERIKANLAH MEREKA PETUNJUK DAN HIDAYAH MU….

Monday, October 20, 2008

SEEKOR PERAHU, SEBUAH KETAM DAN SEBIJI LAUTAN.

Teringat satu kisah di bulan puasa lepas.ketika sedang asyik berehat dia atas sofa dan dibawah kedinginan pusingan kipas yang cukup nyaman melupakan kelaparan dan kehausan pada tengahari yang panas.
Tiba-tiba penulis dikejutkan oleh satu suara yang agak dikenali.seorang lelaki separuh umur yang baru pulang dari menangkap ketam meminta untuk membantunya menarik perahu kekawasan daratan. memang terasa sangat bahang kepanasan dibawah terik fana mentari. macamana agaknya keadaan di tengah laut yang terbentang luas, mungkin tahap kepanasan yang lebih tinggi. macamana nelayan-nelayan dapat mencari rezeki dalam keadaan sebegitu.
Sungguh tinggi tahap pengorbanan lelaki tua ini getus hati kecil ku. tengahari itu penulis hampir pitam kerana tidak tahan kepenatan menolak perahu untuk naik kedarat. penatnya tuhan saja yang tahu, penat ,dahaga..hasil tangkapan cukup membanggakan, sememangnya pada bulan september merupakan musim menangkap ketam. ketam-ketam yang diperolehi seperti ketam rimau, ketam bintang dan bermacam-macam lagi jenis ketam yang berbentuk karipap pun ada. sungguh besar anugerah ALLAH swt kepada mausia, sebidang laut yang terhampar luas memberi rezeki kepada manusia. aku kembali melihat lelaki tua itu, setahu aku dia tak pernah merungut kepenatan walaupun terpaksa meredah lautan mencari rezeki membesarkan aku sekeluarga, walaupun dalam bulan puasa sekalipun.
Sungguh besar tahap pengorbanan, yang mustahil dapat ku balas. lelaki tua itu tak lain dan tak bukan adalah ayah ku. perjuangan mencari rezeki dilautan penuh dengan cabaran dan rintangan, bahaya dilanda ribut, gelombang yang mengganas dan hanya berbekalkan SEEKOR PERAHU ditengah SEBIJI LAUTAN luas untuk mencari SEBUAH KETAM.
Perjuangan menuntut satu pengorbanan yang sangat besar, perjuangan didalam menegakkan agama ALLAH swt menuntut satu pengorbanan daripada pendokong-pendokongnya. pelbagai mehna dan tribulasi terpaksa dihadapi. bezanya perjuangan mencari rezeki dilautan hasilnya akan diperolehi secara terus manakala perjuangan menegakkan agama ALLAH swt hasilnya akan dituai diakhirat kelak. hakikatnya kisah 'SEEKOR PERAHU, SEBUAH KETAM DAN SEBIJI LAUTAN' memberi suatu kesedaran yang jelas dalam hidup ku.

Monday, October 13, 2008

"ARUS KEBANGKITAN MAHASISWA,BUKAN OMONG KOSONG"

salam ukhwah,salam pembukaan,setelah hampir sebulan menyepi.akhirnya terdetik dihati penulis utk mencoretkan secubit diruangan blog ini ekoran dari bahang kepanasan Pilihan Raya Kampus.sepertimana sebelum ini, election pada kali ini dilihat akan membawa satu impak yang amat besar dalam sejarah PRK,mungkin ianya disebabkan gelombang PRU yang berlaku. oleh itu dapatlah disimpulkan bahawa KEBANGKITAN MAHASISWA BUKANLAH SATU OMONG KOSONG. kenyataan saya ini adalah berasas apabila berlakunya perubahan yang amat besar apabila KPT mengumumkan PRK diadakan 2 peringkat. malah banyak lagi perubahan yang dilakukan bagi mengongkong kebangkitan mahasiswa yang mula berfikir diluar kepompong kejumudan seperti sebelum ini apabila dibutakan oleh pentadbiran universiti.ayuh bangkitlah mahasiswa,buktikan makna sebenar "MAHASISWA ".