Saturday, November 29, 2008

MENYELUSURI JALAN TARBIYYAH...

"Kasim cepat bangun dah azan subuh ni". bentak Ramli kepada sahabat baiknya. "nta pergi dulu nanti ana follow" balas kasim, dalam keadaan mata terpejam.
"Ok,tapi jangan tak pi plak lepas solat ada kuliah subuh kat masjid.hari ni Ustaz shaharul bagi kuliah", balas Ramli dengan nada kecewa.dia tahu benar perangai sahabatnya yang sorang ni. memang liat untuk solat subuh.
walaupun mereka sudah lama berada dalam persatuan islam, sama-sama menjalankan program-pogram berbentuk dakwah ammah yakni dakwah umum kepada masyarakat kampus. namun perangai kasim taidak pernah berubah. sememangnya tidak dapat dinafikan Kasim seorang yang sangat aktif dalam menjalankan kerja-kerja dakwah, begitu bersemangat,tapi dia lupa akan hubungannya dengan Allah swt.
"aloh la toksoh dok koya nok wat kijo islam la kalu smaye subuh telajok sokmo, tarbiyyah gapo lagu tuh, lagumano gak islam nak mene lagunih" keluh Ziam (bukan nama sebenar), seorang sahabat yang sama-sama berjuang menegakkan agama Allah di kampus.
sememangnya tidak dapat dinafikan kadang-kadang mereka-mereka yang memperjuangkan agama Allah swt lupa akan tanggungjawab kepada Allah swt. Bukan sahaja melibatkan solat subuh sahaja akan tetapi merangkumi semua aspek ibadah sama ada ibadah yang wajib mahupun ibadat sunat. penulis teringat akan kata-kata yang ternukil didalam buku "Bidayatul Hidayah" tulisan Al Iman Hujjatul Islam Al Ghazali r.a. yang berbunyi "Ketahuilah olehmu bahawa perintah Allah itu ada yang fardu (wajib) dan ada yang sunat. yang fardhu itu adalah modal iaitu asas perniagaan. dan dengan yang modal ini kita akan selamat, sedangkan yang sunat itu adalah keuntungan dan dengan keuntungan itu kita akan mendapat beberapa darjat kelebihan".
sebagai seorang pendokong islam, mereka seharusnya faham hanya mereka yang betul betul beriman dan beramal soleh, dan dalam konteks ini mereka yang rapat dengan yang Maha Pencipta sahaja yang akan berjaya menegakkanagama Allah.
sepertimana Firman Allah SWT di dalam surah an-Nur ayat 55:

“Allah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari kalangan kamu (wahai umat Muhammad) bahawa Dia akan menjadikan mereka khalifah-khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka: Khalifah-khalifah yang berkuasa dan Dia akan menguatkan dan mengembangkan agama mereka (agama Islam) yang telah diredhaiNya untuk mereka; dan Dia juga akan menggantikan bagi mereka keamanan setelah mereka mengalami ketakutan (dari ancaman musuh)".

oleh itu kepada pendokong-pendokong islam, bersama-sama lah kita muhasabah diri, setakat mana hubungan kita dengan Allah swt..sama-samalah kita MENYELUSURI JALAN TARBIYYAH demi kemenangan Islam...

No comments:

jom sertai pas