Tuesday, March 31, 2009

Bisikan Laut China Selatan

Perjalanan waktu dirasakan terlalu laju sehinggakan tidak mampu untuk mengejar setiap detik yang berlalu. Detik-detik getaran jejarum masa tiga serangkai saling mengejar, walaupun hayunan tidak sama, langkah yang diatur tidak selari, namun setiap gerak tapak jejarum jam,minit dan saat terlalu laju dirasakan. minggu ke 13 menjengah pelajar-pelajar yang masih terkapai-kapai dalam menyiapkan projek dan "asignment". lebih perit bagi pelajar tahun akhir yang terpaksa merasai penangan PSM. ada sahabat yang tersenyum, ada yang muram , tidak kurang yang diam seribu bahasa. namun tersimpan seribu rahsia yang susah untuk dirungkaikan. sekadar memberi gambaran situasi dikampus apabila menghapiri penghujung semester.
hampir 6 tahun penulis berada diselatan tanah air ini, merantau mencari secubit ilmu dunia, mencari makna kehidupan yang penuh tipu daya. mencongak waktu yang masih ada, sisa-sisa perjuangan dikampus hampir sampai kepenghujungnya. Disinilah penulis mengenali sesuatu yang amat berharga bukan hanya ilmu dunia semata-mata. Menerobos alam akuarium menuju ke lautan ataupun sungai perjuangan.masih terlalu jauh jalan yang bakal ditempuh.
Lautan..tiba-tiba penulis teringat akan hamparan luas Laut China Selatan yang hanya beberapa meter jaraknya dari rumah penulis. dibesarkan berlatarbelakangkan hamparan ciptaan Ilahi yang membiru. Lautan dan pantai begitu sinonim dengan penulis. desiran ombak megiringi setiap detik kehidupan dikampung. namun selama 6 tahun berada di kampus selatan tanah air ini, bertemankan bunyi bingit deruan makhluk-makhluk besi yang tak bernyawa yang megeluarkan toksik yang bisa membunuh.terlalu merindui suasana kampung.
perlahan-lahan jari jemari menekan papan kekunci komputer mencari sesuatu. akhirnya terpapar keindahan alam yang bisa mengubat rindu penulis. inilah yang ingin dikongsi, hamparan pemandangan Laut China Selatan berdekatan rumah penulis. gambar ini adalah gambar sebuah Chalet yang berada lebih kurang 30 meter daripada rumah penulis. hayati keindahannya.

5 comments:

Pelawat said...

Subhanallah..Segala puji bg Allah
Cantiknya pantai
Mest best tgk pantai hari2

admin said...

masa duk kat kampung x rasa apa2 pun, mungkin sebab dah hari2 tengok pantai, tapi bila duk Parit raja hari2 tengok Parit. baru rasa lain. Hujan emas dinegeri orang,hujan batu di negeri sendiri..

Ibnu Ahmad said...

Mengenai kampung pali yang cantik ni, ada yang bagi cadangan re-union pada masa akan datang. Masa umur dah tua2 nanti. Ada dah 2 3 orang yang bersetuju.

Anonymous said...

sapa yang nak join re-union, bgtau ana, I-Allah ,penginapan ana support..:)

budak serban said...

subhanallahil azim..sungguh,pesona keindahan pantai memang memukau..sembari berjalan2 menikmati putih pasir dan deru ombak harap2 dpt berjumpa lagi si dara yang mulus dari chabe tigo mlawi itu..

jom sertai pas