Thursday, February 19, 2009

BERMULANYA SATU KISAH (episod akhir)…

“Ana baru pulang daripada Amerika Selatan dan singgah untuk bermalam disini dalam beberapa hari ni, dua bulan ana berada disana”, seloroh Dr Ibrahim, menghapuskan lamunan ku, aku sengaja mengerutkan kening sambil menganguk-nganguk menandakan aku memberikan perhatian kepada perbualan kami.bagi menjaga hati beliau .walhal aku sedang mengelamun..

“Oh Dr baru pulang dari Amerika Selatan, Dr buat ap disana”. Aku sengaja menghangatkan sesi perbualan,walaupun aku sebenarnya sudah dapat mengagak apa yang dilakukan Dr Ibrahim dan teamnya di salah satu benua yang terkenal dengan kehebatan Negara-negara yang menguasai bola sepak dunia. Siapa yang tak kenal brazil, argentina , Paraguay, Colombia dan seangkatan dengannya.

“ Tanggungjawab”, jawapan yang cukup ringkas, namun sedikit sebanyak menimbulkan kekeliruan. Kira-kira 23 billion neuron didalam otak ku mula bertindak menghasilkan cas-cas elektrik dan neurotransmitters. Tindak balas normal otak apabila mencari penyelesaian kepada sesuatu persoalan. mustahil Dr Ibrahim kesana sebagai petugas bantuan ataupun pegawai perubatan, setahu aku kat Amerika Selatan tak berlaku bencana alam dalam waktu terdekat ataupun peperangan. Yang pastinya yang sedang bergolak adalah kekejaman zionis ke atas Palestin. Umat islam Palestin pada waktu ini sangat-sangat memerlukan bantuan, samaada makanan ataupun perubatan. Dan yang pastinya Palestin bukanya berada di Amerika selatan.

“ana bersama sahabat-sahabat yang lain menjalankan misi dakwah, menyebarkan agama Allah, membawa manusia kepada ajaran islam yang sebenar”, Dr Ibrahim neneruskan bicara.segalanya telah terjawab, apa yang aku agak dari awal tadi memang benar. Aku menjeling dengan ekor mata ke bahagian belakang surau, kelihatan timbunan beg, cukup banyak. Menggambarkan mereka baru pulang dari bermusafir di suatu tempat yang jauh.

“ disana Dr buat kerja dakwah kat negara mana, Brazil ke”, aku sengaja mengemukakan soalan untuk mewujudkan interaksi dua hala.

“nta ni, kat Amerika Selatan nun banyak negara, nta tau Brazil saje ke,” balas beliau. Tajam sungguh jawapan yang diberikan, menusuk-nusuk ke lubuk hati.

“ Surinam, sebuah negara kecil di amerika selatan, dahulunya negara ni majoriti penduduknya mengganut agama islam tetapi akibat kurangnya penghayatan islam dan perubahan masa yang agak panjang, nilai-nilai islam mula terhakis. Islam hanya pada nama. Penghayatan islam yang tidak berlandaskan ilmu meghasilkan kesesatan. Nta tau tak kat sana terdapat dua arah kiblat, cukup menggambaran kebejatan islam yang berlaku” cukup panjang kata-kata Dr ibrahim. Namun penjelasan itu menghasilkan persoalan didalam diriku. Kenapa perlu berdakwah nun jauh disana. Sedangkan di negara kita sendiri agak teruk , keruntuhan akhlak menjadi-jadi, islam dipinggirkan, hukum islam dipersendakan, pemimpin yang jahil dan zalim di agung-agungkan, ulama’ dipersendakan, terlalu banyak kebobrokan yang berlaku di negeri tumpah darahku. Bukankah lebih utama menjalankan kerja-kerja islam di tanah air sendiri?. Aku bermonolog sendiri, namun aku biarkan ianya berlalu pergi.

“masyarakat kat sana terdiri daripada orang jawa” kata-kata Dr Ibrahim cukup mengejutkan aku. Cukup jauh orang jawa merantau. Setahu aku, dan semangnya cukup-cukup tahu kat johor cukup ramai orang jawa. Tiba-tiba terbayang wajah Arip, rakan serumahku merangkap anak johor tulen tapi tak pasti pulak dia ni orang jawa ke tak. Biasanya orang jawa suka makan tempe, tapi budak ni tak suka makan tempe, bukti kukuh yang menunjukkan Arip bukan orang jawa. Tapi tak semestinya tak suka makan tempe bukan orang jawa. Jehe orang kelantan suka makan budu, tapi zupi orang terengganu pun suka makan budu. Ameq,Orang kedah suka makan Toyu. Tapi Hasri orang Pahang semua dia suka, suka rasa. Kesimpulannya makanan kegemaran tidak cukup membuktikan identiti keturunan seseorang. Apa yang aku merepek ni, aku sudah jauh menyimpang dari tajuk asal.

“orang jawa ni sebenarnya berasal dari tanah jawa, mereka dibawa oleh orang eropah ke Amerika Selatan untuk dijadikan buruh, dan pada masa tu mereka ni beragama islam,” Dr

Ibrahim menyambung perbualan. Merungkai persoalan yang bermain dibenak fikiranku.

“selama dua bulan ana kat sana, keadaan dah teruk sangat, agama kristian pun dah mula bertapak, semakin hari semakin ramai orang islam dimurtadkan, Akidah mereka sangat rapuh, serapuh-rapuhnya. Ana sangat sedih melihat keadaan disana, kalau kami yang tak mengambil peranan ni siapa lagi”, Dr Ibrahim terus mengulas.kalau nak diikutkan isu murtad di Malaysia pun sangat teruk. Saban hari dicatatkan kadar kes murtad dinegara kita amat membimbangkan cumanya tidak di hebahkan media. Teringat kes permohonan Azlina Jailani yang memohon untuk tukar agama suatu ketika dulu yang menggegarkan seluruh negara. Agama-agama lain sudah berani mencabar agama Islam,. Dimana silapnya??? Bukan sahaja di Surinam malah dimalaysia lebih teruk. Kalau di Surinam a.k.a Amerika Selatan boleh di maafkan sebab mereka memang tak dikenali sebagai negara islam. Tetapi Malaysia yang kononya sebuah negara islam amat teruk dilanda taufan yang merosakkan akidah masyarakatnya.

Tiba-tiba aku teringat sesuatu, baru aku teringat tadi aku datang surau dengan Faisal membonceng motosikalnya. Diluar kelihatan Faisal dengan muka tensen sedang menunggu sesuatu. Arip dan abangnya Hasri sudah lama berlalu pulang selepas selesai bersalaman dengan ahli surau.

“ok lah Dr ana balik dulu ada kerja sikit kat rumah, nanti kalau ada masa kita jumpa boleh sembang lagi” aku meminta diri untuk beredar sambil membanyangkan muka faisal yang tensen yang sedang menunggu diatas kapcainya diluar surau.

“ Boleh bagi nombor talifon nta tak, ingat pagi esok ana nak ziarah rumah nta, boleh kita sembang panjang lebar”. Belum sempat aku beredar Dr Ibrahim meminta nombor contact. Dan yang pastinya episod pertemuan ini tidak akan tamat disini sahaja. Dan juga aku teringatkan keadaan rumah yang huru hara, bersimpang siur, sememangnya sudah lama aku merancang untuk mengadakan gotong royong tetapi sampai sekarang belum dilaksanakan. Apakah mentaliti Dr Ibrahim apabila melihat rumah kami dalam keadaan macam tu. Kalau betullah kena buat gotong royong Ad Hoc ni. Bisik hatiku.

Sambil berjalan keluar aku membayangkan apakah lauk yang dimasak oleh Jehe dan Zupi. Suatu perkara yang pasti tiada lagi ikan kering, tiada lagi ikan pekasam. Masakan Jehe tiba-tiba sahaja berubah setelah episod pertama kisah ini dipaparkan. Daus dan Ameq tidak lagi bertegang urat dengan mereka. “zuhud bukan bermaksud kita meninggalkan terus dunia, tetapi jangan sampai kita terpaut dengan dunia”, ujar zupi amat berbeza dengan sebelum ini. Yang pasti perubahan ini membuatkan Daus dan Ameq tersenyum lebar. Diharapkan perubahan ini berkekalan

.

Fikirkan ku juga terbayangkan apa yang dibualkan dengan Dr Ibrahim, terlalu banyak input yang diperoleh. Deruan enjin kapcai semakin menghilang meninggalkan Surau Al-Ikhwan menuju ke Baitul Qura’.. (TAMAT)

3 comments:

Anonymous said...

salamun'alaik..wahh akhirnya muncul jg siri yg seterusnya tntg artikel BERMULANYA SATU KISAH..tp nape dh episod akhir? cepatnyer habis.xpuas la...

hehe..nampak sgt ni mmg cerita rekaan spt yg dikatakan sblm ini..sbb setahu sy, akhi faisal tu solat maghrib di masjid sabak uni...sy nk tumpang dia.hehe

MOHD FADZLI MUSTAPHA said...

DIHARAPKAN SAHABAT2 BERPUAS GHATI DENGAN PENAMAT KISAH INI. ANA MEMOHON MAAF JIKA ADA YANG TERASA DENGAN KISAH INI, UNSUR-UNSUR TAMBAHAN HANYALAH REKAAN UNTUK MENAMBAH RESIPI CERITA AGAR LEBIH MENARIK. NAMUN KISAH UTAMA DIADAPTASI DARIPADA KISAH SEBENAR.HARAP MAKLUM.

fisa said...

Assalammualaikum... "UNSUR-UNSUR TAMBAHAN HANYALAH REKAAN UNTUK MENAMBAH RESIPI CERITA AGAR LEBIH MENARIK. NAMUN KISAH UTAMA DIADAPTASI DARIPADA KISAH SEBENAR".... sy x fham.. snang awk ckp mcm ni.. bkan ini berunsur prasangka buruk dan fitnah..?? sy x sealim awk.. tpi sy tahu fitnah itu lebIh buruk dari membunuh...
Berkenaan dengan prasangka buruk awk dan penentangan awk ttg PPSMI... DISINI DIJELASKAN>>>> menentang pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris.

2. Kononnya ini akan menidakkan kebolehan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dalam ilmu ini. Konon ia akan mengurangkan perkembangan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

3. Kita harus ingat bahawa pelajaran bukan semata-mata untuk memaju atau mengembangkan bahasa. Pelajaran adalah untuk penguasaan ilmu, pelbagai jenis ilmu.


4. Yang boleh meningkatkan taraf dan kemajuan bahasa ialah matapelajaran bahasa itu sendiri dan diperingkat yang lebih tinggi mata pelajaran sastera.

5. Sains dan matematik tidak mungkin menolong kemajuan bahasa, khususnya bahasa Melayu.

6. Ini disebabkan bahasa sains dan matematik bukan daripada bahasa Melayu. Sebahagian besar daripada perkataan-perkataan dalam mata pelajaran ini adalah dalam bahasa Latin yang di-Inggeriskan.

7. Memang benar kita boleh Melayu-kan perkataan-perkataan ini, seperti juga kita Melayu-kan perkataan daripada lain-lain bahasa.

8. Memang boleh tetapi perkataan-perkataan sains bukan satu dua tapi beratus-ratus. Dan perkataan ini menjadi asas kepada perkataan yang mempunyai makna yang amat berlainan.

9. Umpamanya perkataan Oxygen (Oksigen) - satu jenis gas. Derivative (cabang) daripada perkataan ini adalah seperti berikut;

• Oxygenation

• Oxidation

• Oxide

• Oxidants

• Deoxydation

• Oxidise

• Oxidification

• Dioxide

• Monoxide

• Peroxide

10. Ini hanya bagi satu elemen daripada sebanyak 120 (118) elemen.

11. Tiap satu mempunyai banyak derivative. Tetapi ada perkataan-perkataan lain yang hanya untuk ilmu sains. Jika semuanya nak di-Melayukan, bahasa Melayu akan bertukar menjadi bahasa Inggeris, ejaan lain bunyi semacam. Sebenarnya ia bukan bahasa Melayu lagi.

12. Ilmu sains dan matematik bukan ilmu yang statik. Ilmu-ilmu ini berkembang sepanjang masa. Tiap hari ada hasil kaji selidik, penerokaan, ciptaan dan perluasan yang diperkenal melalui ratusan kertas-kertas yang ditulis.

13. Hampir semua ditulis dalam bahasa Inggeris. Untuk menterjemah tulisan ini kita perlu orang yang fasih dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris dan faham ilmu yang hendak diterjemah.

14. Kita ada beberapa kerat sahaja orang yang berkebolehan seperti ini. Itupun dalam dua tiga bidang sahaja. Orang yang layak seperti ini tidak berminat menjadi penterjemah seumur hidup. Apabila sains dan matematik diajar dalam bahasa Melayu, orang seperti ini tidak akan ada lagi. Bagaimanakah kita hendak ikuti perkembangan ilmu sains?

15. Sebaliknya kertas ilmiah akan terus dikeluarkan beratus-ratus lagi, semuanya dalam bahasa Inggeris atau bahasa-bahasa lain. Maka tanpa kebolehan menterjemah semua ilmu baru ini akan tertinggallah orang Melayu dalam bidang ilmu yang amat penting di zaman ini.

16. Kalau kita masih tidak dapat menerima kenyataan di atas, kaji sahaja jumlah Phd dalam bidang sains yang hanya belajar sains dalam bahasa Melayu dan tidak faham bahasa Inggeris. Berapa ramaikah daripada pakar dalam bidang perubatan yang hanya belajar dalam bahasa Melayu, tanpa buku dalam bahasa Inggeris sebagai buku teks.

17. Apakah penuntut luar bandar tidak dapat menguasai bahasa Inggeris?

18. Sekali lagi perhitungan perlu dibuat berkenaan jumlah mereka yang dari kampung yang memegang jawatan tinggi dalam Kerajaan dan swasta kerana lulus dalam bahasa Inggeris dan mampu berhujah dalam bahasa berkenaan. Yang menentang PPSMI pun dari kampung juga tetapi dapat kelulusan bahasa Inggeris. Bahkan mereka sering berbahasa Inggeris.

19. Duta dan diplomat kita, berapa ramaikah yang hanya boleh bertutur kata dalam bahasa Melayu yang memegang jawatan penting dalam Kementerian Luar?

20. Pakar sains dan perubatan dan juga pegawai tinggi Kerajaan sering dikehendaki mengambil bahagian dalam persidangan antarabangsa. Apakah mereka dapat berhujah dan mengambil bahagian secara berkesan dengan mengguna hanya bahasa Melayu?

21. Saya bukan hendak memandang rendah bahasa bangsa saya sendiri. Tetapi saya perlu terima hakikat yang sebenar.

22. Bahasa sesuatu bangsa akan dipelajari oleh orang asing jika bangsa itu amat maju dan terkenal dengan ilmu yang dimiliki dan diterokai olehnya. Demikian sebelum abad ke-15 Masihi orang Eropah terpaksa belajar bahasa Arab kerana tamadun Islam pada masa itu gah dan amat dihormati. Tetapi selepas orang Islam ketepikan sains, ilmu perubatan dan hisab, orang Eropah tidak lagi mempelajari bahasa Arab. Sebaliknya orang Arab dan Islam terpaksa belajar bahasa Eropah.

23. Jika kita ingin bahasa Melayu digunakan dengan meluas kita perlu majukan diri kita dalam semua bidang terutama bidang ilmu dahulu. Sebelum daripada itu minat untuk belajar bahasa Melayu akan terhad kepada sekumpulan kecil sahaja.

24. Kita belajar sains dan matematik untuk memajukan bangsa kita supaya satu hari mungkin kita akan terkenal berkenaan dengan penerokaan dan kajiselidik oleh kita dan orang lain akan belajar bahasa kita untuk mendapat ilmu yang diteroka oleh kita.

25. Penguasaan ilmu amat penting bagi masa depan seseorang. Janganlah kita perjudikan masa depan anak orang kerana kononnya kita seorang nasionalis yang begitu sayang kepada bahasa kita. Sayang bahasa tidak boleh melebihi sayang bangsa. Mereka yang sayang bangsa mereka ingin lihat bangsa mereka maju, berilmu dan dihormati dunia. Hanya kerana boleh bertuturkata dalam bahasa sendiri tidak akan menjadikan bangsa kita dihormati dan disegani orang.
fikir-fikirkanlah.. jangan kerana taksub dengan politik bangsa awk iaitu bangsa melayu yg juga agama islam tercicir dalam ilmu dan hidup menumpang di negara sendiri!!!

jom sertai pas